Deze serie telt bijna 100 digitale (geanimeerde) prentenboeken voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Kinderen hebben de mogelijkheid om de boeken te bekijken met of zonder vragen over woordbegrip en verhaalbegrip. 15 minuten per dag een digitaal prentenboek bekijken zorgt voor 1000 nieuwe geleerde woorden per jaar. BereslimmeBoeken.
Bekijk hier de compilatie van BereslimmeBoeken
Leuke en leerzame computerspelletjes voor kinderen van ongeveer 3 tot 5 jaar die spelenderwijs effectief leergedrag (zelfsturing) bevorderen.
Deze educatieve game helpt kleuters het fonemisch bewustzijn te ontwikkelen (een letter is gekoppeld aan een klank). Het programma bestaat uit 40 spelletjes, verdeeld over 7 spelgroepen.
Diverse (promotie)onderzoeken hebben laten zien dat de BereslimmeBoeken en Samenslim de de taalontwikkeling (woordenschat en verhaalbegrip) van kinderen stimuleren. Samenslim heeft een positief effectief op de zelfsturing en taal- en rekenvaardigheden van kinderen en Letters in Beweging op hun fonemische vaardigheden en letterkennis. Kinderen die Letters in Beweging hadden gedaan, hadden in groep 4 hogere leesprestaties.
Jeffy’s avonturen zijn digitale praatplaten voor ouders met kinderen tussen 3 en 6 jaar. Kind en ouder vertellen samen het verhaal rond de figuur Jeffy. Bij ieder spel is er een ‘probleem’ waar kind en ouder samen een oplossing voor zoeken. Ook zijn er voorbeelden van vragen die de ouder kan stellen.
Jeffy’s avonturen is door de Radboud Universiteit ontwikkeld om de kwaliteit van de ouder-kindinteractie te versterken en de woordenschat van de kinderen te vergroten. Onderzoek toont aan dat het beoogde effect daadwerkelijk optreedt. Als ouders Jeffy’s avonturen uitvoeren met hun kind wordt de ouder-kindinteractie versterkt en de woordenschat en het verhaalbegrip van het kind vergroot.
Voor de Stapprogramma’s en VVE Thuis is een digitale omgeving beschikbaar: Spelend Leren Thuis Online.
Voor ouders zijn daar de BereslimmeBoeken, de educatieve games Samenslim en Letters in Beweging, digitale praatplaten (Jeffy’s avonturen) en liedjes/versjes/filmpjes te vinden.
Voor begeleiders staan op Spelend Leren Thuis Online ondersteunende materialen, zoals beeldmateriaal over de vuistregels en de ontwikkeling van kinderen en instructiematerialen (handleidingen).
De begeleiders maken eenmalig accounts voor de ouders aan. Daarna zetten ze regelmatig digitale activiteiten klaar voor de ouders. Via een link in hun mail komen de ouders bij de digitale activiteiten en kunnen deze uitvoeren met hun kind.
Het (online) materiaal en de activiteiten voor ontwikkelingsstimulering van het kind zijn gericht op een aantal gebieden (oriëntaties):
Oriëntatie op objecten
De kinderen ontdekken spelenderwijs allerlei kenmerken van objecten, zoals hun kleur en vorm, met de bijbehorende begrippen. Door knippen, plakken en spelen wordt de motoriek gestimuleerd. Door sorteren van voorwerpen bereiden de kinderen zich voor op het rekenen.
Oriëntatie op rekenen
Door onder meer spelletjes, versjes en zoekplaten leren de kinderen tellen tot en met 12, begrippen die met hoeveelheden te maken hebben en de betekenis van getallen.
Oriëntatie op taal en lezen
Prentenboeken, geanimeerde boeken, zoekplaten, educatieve games, liedjes, versjes en rijmen bevorderen de woordenschat, het luisteren en spreken, de kennis van structuur en opbouw in verhalen en het denken over taal. Ook maakt het kind op allerlei speelse manieren kennis met letters en klanken.
Oriëntatie op ruimte
De kinderen gaan de ruimte verkennen en leren de begrippen die te maken hebben met plaats, afstand en richting. Verder leren ze figuren nabouwen en structureren en 'ruimtelijke problemen' oplossen.
Oriëntatie op tijd
Op een speelse manier wordt aandacht besteed aan vroeger, nu en toekomst, de dagindeling, dagen van de week, seizoenen en tijdsplanning.